Adaptace očima psychologa


Rád bych vám nabídl několik tipů, jak připravit svoji ratolest na první měsíce v mateřské školce. Aby to bylo příjemnější pro ně i pro vás.

  1. Pomozte svému dítěti vytvořit si ke školce pozitivní vztah. Jednoduše mu vysvětlujte a popisujte, co tam děti dělají a proč je to zábavné místo, kam je prima chodit. Nicméně nepřetěžujte ho množstvím informací.
  2. Popřemýšlejte, jestli vy sami máte jakékoliv obavy a negativní zkušenosti týkající se mateřské školy, protože nejistota i jednoho z rodičů může mít silný vliv na postoj dítěte. Začněte tím, že se naladíte na pozitivní vlnovou délku!
  3. Pokuste se zjistit o programu školky informace o několik měsíců dříve, než ji vaše dítě začne navštěvovat, resp. než si ji vyberete a domluvíte se na přijetí.
  4. Zkuste si na zkoušku zařídit, aby se denní rozvrh dítěte doma shodoval přibližně s tím v mateřské škole. Tak dosáhnete toho, aby celý den dítěte zůstal stejný, alespoň pokud jde o rozvrh pravidelných denních činností.
  5. Před prvním dnem v mateřské škole ji navštivte a vezměte si dítě s sebou. Podívejte se na prostory a aktivně se zajímejte, co se se kterými pomůckami a věcmi dělá. Chtějte znát také prostory mimo třídu, kam děti budou chodit na pohybové aktivity, jídlo a toalety. Nechte dítě rozhlédnout se a nebraňte mu hrát si a projevovat přirozenou zvídavost.
  6. Komunikujte s pedagogy v předstihu. Pozitivní osobní kontakt mezi pedagogy, dítětem a rodičem je jedním z nejdůležitějších podmínek pro bezbolestné přizpůsobení.

První den seznámení je důležitý, ale dlouhodobější účast rodiče v programu (pozorovandilek  28ání nebo např. jíst s dítětem a podobně  stojí za úvahu u obtížněji adaptujících se dětí). Nebo dítě může ve školce strávit jen určitou část dne. Tím se ale může prodloužit celý proces adaptace, což někdy bývá ke škodě. Nejlepší je vše konzultovat s pedagogy a pokusit se najít vhodný způsob přizpůsobení harmonogramu právě u vašeho dítěte. Každý učitel může mít různá doporučení na základě svých profesních zkušeností. Pozorujte pečlivě své dítě, a rozhodněte se, která metoda mu nejlépe vyhovuje z hlediska jeho charakteru.

Není moudré urychlovat nebo vynechávat počáteční období seznámení se s mateřskou školkou, dřív než se vaše dítě zúčastnilo alespoň dvou nebo tři týdenního zvykání. Čím je dítě mladší, je o to důležitější, nedělat dlouhé přestávky mezi jednotlivými návštěvami!

Když už budete s dítětem ve školce, řekněte mu, že teď si tady zůstane hrát s ostatními dětmi a učitelkami. Můžete mu zhruba popsat, co se bude dělat, protože dítě potřebuje jasně vědět, že zůstane v mateřské škole bez vás. Platí jednoduchá zásada: Obejmout a odejít!

Dohodněte se s pedagogy, že pokud by dítě začalo plakat, a bude-li to nutné, vyzvednete ho, podržíte a hlavně mu nebudete nic vyčítat a nebudete dávat najevo svoji nespokojenost. To umožňuje později snadnější opouštění. Nechte dítě plakat, protože to mu pomáhá k uvolnění napětí. Zpravidla se děti uklidní docela brzy poté, co rodič odešel. Delší přítomnost rodiče a zdlouhavé odcházení a loučení může dát důvod k lítosti a pláči navíc. Dítě chápe, že čím déle pláče, tím déle vy zůstáváte! Tuto taktiku úspěšně zkouší mnoho dětí.

Pokud vám stesk a smutek po dítěti neumožní soustředit se později na práci, je lepší požádat o telefonní číslo pedagogy v předstihu. Můžete si tak zjistit, jestli už je dítě po vašem odchodu v klidu.

Často se osvědčuje jako dobré řešení nechat doprovázet dítě do mateřské školy tatínka. Platí pravidlo, že tatínci jsou většinou méně ústupní a jasně rozhodující – ranní rozloučení bývá tedy méně bolestivé. Maminky z pochopitelných citových vazeb občas selhávají a jsou více ochranářské. Dítě vždy vycítí, kdo je slabším článkem rodiny, a tímto směrem volí směr své lítosti a citového vydírání.andilek  6

Při setkání s rodiči v odpoledních (podvečerních) hodinách a příjezdu domů mohou být děti přebuzené, tvrdohlavé, agresivní a vyžadující neustále větší pozornost. To je ale normální způsob, jak uvolňují své napětí způsobené změnami v životě. Buďte tedy pozorní a značně trpěliví. Pozorujte své dítě. Samo naznačí, jak nejlépe pomoci, zda je ponechat vyběhat více, nechat poplakat, nebo ho prostě jen obejmout, ale v žádném případě nelitovat. Během období adaptace může dojít k určitým výkyvům v chování dítěte.

Pro děti, které se snadno přizpůsobí, bude adaptace trvat asi 10 až 15 dnů. Pro jiné to však může trvat měsíc, dva i více. Pokud jsou změny pro dítě obzvláště obtížné (bývá často nemocné, ztrácí již dříve naučené dovednosti, zdá se fyzicky i psychicky vyčerpané), je lepší poradit se s psychologem.

Víra rodičů ve schopnosti dítěte přizpůsobit se a být šťastný v mateřské školce pomáhá a podporuje ho v tomto nelehkém, ale důležitém kroku k nezávislému životu.

 

FacebookSdílejte

Podívejte se také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější články

Komentáře

  • Zuzana Kašparová on Co je “montessori doma”A také se podívejte na náš webinář na téma svoboda a hranice:-) https://dokazestosam.cz/webinare-new/svoboda-zodpovednost/ Míša W.
  • Zuzana Kašparová on Co je “montessori doma”Milý Vladimíre, pokud byste chtěl využít osobní kontakt - - či skype nebo telefon, Kamila
  • Zuzana Kašparová on Dítě v kuchyniDíky za váš pozitivní komentář a je skvělé, že se na svět umíte dívat očima
  • Vladimír Dědek on Dítě v kuchyniMusím potvrdit, že angažovanost dětí v kuchyni je super. Doma jsem ze dřeva udělal schůdek