Čtení nahlas: Dar, který stále dává


Víme, že jednou z nejlepších věcí, kterou rodič pro své dítě může udělat pro rozvoj jeho čtení, je číst mu nahlas. V průběhu let nám mnoho rodičů a bývalých studentů vyprávělo příběhy o svých zkušenostech se čtením. Co nám všechny tyto příběhy říkají je, že čtení nahlas znamená mnohem více než jen podporu rozvoje čtení; může se stát zásadním a hluboce uctívaným časem, ve kterém rodiče a děti společně objevují svět pomocí knih a rozhovorů. Zde jsou některé příběhy, které jsme slyšeli.

  • Bylo jí dvacet let a vyprávěla nám, jak jí její matka četla každý večer až do doby, kdy šla na univerzitu. Když poprvé přijela domů na návštěvu, matka ji večer políbila a dala jí dobrou noc. „Počkej,“ řekla matce, „nemůžeme jít spát, dokud mi něco nepřečteš!“ A tak jejich rituál pokračoval. Jen se během času vyvinul do podoby, kdy se jedna s druhou ve čtení střídaly a vzájemně si četly z knih, které měly právě rozečtené.
  • Jedna matka nám vyprávěla, jak jela navštívit svého syna do velkého domu, který sdílel s několika dalšími vysokoškolskými studenty. Její syn se předem ujistil, že s sebou přinese knihu, kterou četla, takže budou moci po večerech spolu sedět a číst si stejně jako to dělávali, když byli spolu domaandilek  173.
  • Matka tří dětí – pět, osm a jedenáct let – mi řekla, že každému z nich četla každý večer z jejich oblíbené knížky kolem půl hodiny. Přemýšlela jsem, jak každý den dokázala vyšetřit hodinu a půl na čtení nahlas. Odpověděla, „To si děláte legraci? V chodu mě udržovalo právě to, že jsem se těšila na tu hodinu a půl zasvěcenou čtení a na čas věnovaný každému z dětí!“
  • Když se čtení nahlas v rodině léta udržuje, poskytuje rodičům velmi silné spojení s jejich dítětem ve všech oblastech života. Jedna maminka mi řekla, že právě dočetla knihu Pýcha a předsudek od Jane Austenové své jedenáctileté dceři, která z toho byla naprosto nadšená. Navíc ta kniha v její dceři vyprovokovala nepřetržitý proud otázek ohledně historie a životního stylu té doby, nemluvě o intenzivní slovní zásobě a dlouhých složitých větných strukturách. Její dcera vyžadovala, aby se příště ponořily do Bible a Shakespeara. Čtení nahlas je mocný základ pro studium umění, historie, aktuálního dění a literatury pro roky na základní škole a dále.
  • Jeden tatínek, doktor, nám řekl, že své dceři četl nahlas i během druhého stupně základní školy. Řekl, že si nedovede představit, jak jinak by s ní mohl v pohodě vést dlouhé a komplikované diskuze o životě a lidech, lásce a vztazích, což tolik znamenalo pro jejich vztah otce a dcery a její budoucnost jako nezávislé osoby, která si umí razit cestu životem. Všechny ty literární postavy, situace a scénáře mu umožnily otevřeně a objektivně rozšiřovat témata a dceři umožnily uvolněně poslouchat a brát si to, co potřebovala a kdy to potřebovala. Řekl, že čtení nahlas je cennější a má mnohem hlubší smysl pro vztah rodiče a dítěte, než jen jako jednoduchá podpora pro úroveň čtení a lásku ke knihám.

A jeden poslední prospěch z pravidelného čtení nahlas doma: podporuje to práci dítěte ve škole. Pokud rodič pokračuje ve čtení nahlas svému dítěte tak o dva roky nad úrovní čtení dítěte, nejenže je rodinný čas obohacený o sdílení a hezké diskuze, ale také mysl dítěte je naplněna vhodnými tématy ke zkoumání a pro školní projekty se svými spolužáky.

 

Autor:  Donna Bryant Goertz

Donna BryantGoertz, zakladatelka Austin Montessori School  v Austinu, v Texasu, podporuje školy po celém světě. Donnina kniha Children Who Are Not Yet Peaceful: Preventing Exclusion in the Early Elemantary Classroom je založena na jejím zkušeném třicetiletém vedení společnosti pro 35 šesti až devítiletých dětí. Svůj Montessori diplom pro základní školu získala na Fondazione Centro Internazionale Studi Montessori aniv Berganu, Itálii. Svůj diplom pro asistenta kojenců získala v Coloradu na The Montessori Institute of Denver.

FacebookSdílejte

Podívejte se také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější články

Komentáře

  • Zuzana Kašparová on Co je “montessori doma”A také se podívejte na náš webinář na téma svoboda a hranice:-) https://dokazestosam.cz/webinare-new/svoboda-zodpovednost/ Míša W.
  • Zuzana Kašparová on Co je “montessori doma”Milý Vladimíre, pokud byste chtěl využít osobní kontakt - - či skype nebo telefon, Kamila
  • Zuzana Kašparová on Dítě v kuchyniDíky za váš pozitivní komentář a je skvělé, že se na svět umíte dívat očima
  • Vladimír Dědek on Dítě v kuchyniMusím potvrdit, že angažovanost dětí v kuchyni je super. Doma jsem ze dřeva udělal schůdek