Dospívání tak, aby byl maximálně využit lidský potenciál


Fotky_Adolescenti

 

Zásluhou projektu MAPI (Montessori Adolescent Programme Inspiration), který běží v rámci programu Erasmus+, financovaného Evropskou Unií a Montessori škol Andílek se mi dostalo možnosti se vzdělávat na pětitýdenním kurzu NAMTA (North American Montessori Teachers Association) ve Švédsku „Orientation to Adolescent Studies“ – tedy jak Montessori cestou pokračovat s výukou na druhém stupni základní školy a dál na střední škole.

Ráda bych se v následujících několika příspěvcích (které zde budu postupně zveřejňovat) pokusila probrat toto žhavé téma trochu podrobněji. Je totiž úžasné setkat se osobně s „produkty“ tohoto Montessori vzdělávání, tedy s mladými dospívajícími lidmi, kteří se svým myšlením a chováním ani vzdáleně nepodobají naší vžité představě o dětech ve věku rebelujících „puberťáků“.

Maria Montessori se opět nespletla! Je to srovnatelné, jako když žasneme nad batolátky v montessori připraveném prostředí, jak s ještě ‚neochočenou‘ jemnou motorikou nalévají polévku do porcelánového talíře. Nevěříme vlastním očím, že se sami najedí a opláchnou talířek, zatímco jejich vrstevníci, kteří toto prostředí nemají, sedí znehybněni ve vysoké židli, nechají se krmit z plastové misky a jídlo plivou na zem.

Se stejným úžasem po celou dobu kurzu pozoruji skupinku čtrnáctiletých „dětí“, které nás, třicet dospělých studentů tohoto kurzu (učitelů a ředitelů škol), dostaly na zodpovědnost. Starají se o naše pohodlí: vaří pro nás opravdu vynikající obědy (pro mne neuvěřitelně ve variantě běžný – vegetariánský – veganský – bez lepku – bez vajec – bez mléka, podle různých diet účastníků), pečou buchty či sušenky ke svačině, připravují nám kávu, nakupují a přitom si s přehledem hlídají finanční rozpočet na potraviny. V pravé poledne je stůl prostřen k obědu. Adolescenti trpělivě vyčkávají, až to pochopíme i my. Vyčkají na klid (ó – jak mi to připomíná momenty, kdy paní učitelka – ne vždy trpělivě – čeká na klid dětí ve školní jídelně), přečtou citát k zamyšlení, nebo třeba krátkou báseň a pak nám skromně představí menu pro dnešní den.

O pár hodin později sedí ti samí studenti za katedrou místní učebny a popisují svou vlastní zkušenost s montessori vzděláváním od školky po dospívání. Jsou k nám shovívaví. Naše otázky jsou pro ně jistě trošku úsměvné, protože se s každým dalším návštěvníkem této školy opakují.

Fotky_Adolescenti_2

Ráda bych některé jejich odpovědi zde ocitovala:


 

Co se ti tu nejvíc líbí?

Samostatnost, a volný čas – především fotbal – místo toho abychom byli neustále ve třídě; nikdy se nenudíme.

Celé si to užívám. Vždycky se mi tu líbilo.

Chodí sem hodně návštěv?

Pokud tu máme nějaké hosty, tak se snažíme, aby měli ten nejlepší zážitek, jaký jim dovedeme zprostředkovat.

Co sis s sebou odnesl do další školy? (otázka na absolventa – 16 let)

Samostatnost – tím jsem si jistý. Ne že bych neměl rád svou rodinu, ale už je nepotřebuji. Vím, že to zní tvrdě, ale umím se o sebe postarat sám.

 Co pro tebe bylo výzvou?

Nic. Celé je to tu super. Úžasné. Samostatnost je toho velkou součástí. Umět žít s lidmi a pracovat s nimi je úžasná dovednost, kterou jsem tu získal.

Na co se těšíš, když jsi doma?

Na farmu, můžu tu dělat zábavné věci. Je to prima.

Jak se liší tvůj vztah se současnými (ne montessori) spolužáky? (otázka na absolventa)

Je to úplně jiné. Nežiju s nimi. Je to prostě jiné. Tady jsme byli jako členové rodiny. Jsem na střední škole už dva roky, ale ještě je neznám, nemají na mě vliv.


Tak tyhle „děti“ chci doma i ve škole!!!

Jak se švédské škole Lära för Livet podařilo takto své studenty vychovat? – na tuto otázku je celkem jednoduchá odpověď. Nesnažili se je vzdělat, ale umožnili jim zdravý vývoj tak, aby plně rozvinuli veškerý svůj potenciál.

Jak na to, krůček po krůčku, bude předmětem dalších mých článků.


EU flag-Erasmus+Celý červenec probíhal v Sätile ve Švédsku na škole a farmě Lära för Livet AMI kurz Orientation to Adolescent Studies (pro věkovou skupinu 12 – 18 let). Kurz probíhal ve spolupráci s North American Montessori Teachers’Association (NAMTA). Montessori školy Andílek vyslaly na kurz tři účastnice v rámci projektu Montessori Adolescent Programme Inspiration (MAPI), podpořeného z programu Erasmus+. Tento program je financován z Evropské Unie.

FacebookSdílejte

Podívejte se také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější články

Komentáře


Zavřít