Důvody, proč psát psacím písmem dříve než tiskacím


  1. Psací písmo je přirozenějším a pohodlnějším způsobem psaní. Jelikož psaní předchází čtení, měla by pro jeho výuku být použita metoda, která je pro děti přirozenější.
  1. Psací písmo je přirozenějším způsobem psaní, protože tužka plyne po papíru bez častého zastavování, a to jak během psaní jednotlivých písmen, tak i mezi písmeny při psaní slov. Navíc krouživé pohyby, které jsou pro psací písmo přirozené, vývojově odpovídají fázím výtvarné práce malých dětí.
  1. Protože psací písmo používáme celý život, měli bychom je vyučovat nejdříve, v době, kdy zájem dítěte o něj je velký. První způsob, kterému se člověk naučí, se pro něj stává výchozím v průběhu pozdějšího procesu učení. Existuje spousta dětí (a dospělých), kterým se nikdy nepovede přejít od tiskacího písma k písmu psacímu. Na psací písmo, které se naučí v druhé nebo třetí třídě, si nikdy nezvyknou. Po zbytek života pak píší méně efektivním způsobem.
  1. Dítě, které umí psát psacím písmem, umí číst s menšími problémy obojí typ písma, ale dítě, které píše jen tiskacím, psací písmo přečíst neumí.
  1. Mnoho dětí, které přijdou do Domů dětí, zná názvy písmen. Ty je naučili rodiče, starší děti nebo je znají z televize. Když pak učíme psát pomocí psacích písmen, dáváme dětem možnost naučit se hlásky, které si děti nebudou plést s názvy písmen.
  1. Pozdější opačný problém neexistuje; tím máme na mysli, že b a d stejně jako p a q vypadají velmi podobně jen v případě písma tiskacího. Když se tiskací b a d děti učí později, přemýšlejí o nich jako o formách, které jsou podobné jejich psacím tvarům.
  1. V tiskacím písmu děti často matou malá a velká písmena a děti pak mohou zaměňovat velká písmena za malá. Toto se u psacího písma neděje.
  1. Často se stává, že děti nedokáží tiskací písmena napsat ve správném pořadí; zleva doprava a shora dolů. U psacího písma je správné pořadí mnohem jasnější, protože tužka se z papíru nezvedá. Poté, co se dítě orientuje v psacím písmu, správný postup pro něj bude přirozený i v případě písma tiskacího.
  1. V tiskacím písmu jsou často malá a velká písmena podobná, což způsobuje, že je děti zaměňují. Avšak velká psací písmena jsou jasně odlišná.
  1. Dítě nemá pocit, že je dospělí nepustí do svého světa psaného písma.

Je vhodné vysvětlit rodičům, proč děti učíme psát psacím písmem. Občas se může stát, že dítě, které nikdy svého rodiče nevidělo psát psacím písmem, bude mít pocit, že jeho jméno napsané psacím písmem není napsáno správně. V tom případě mohou pomoci rodiče, a to tak, že jméno svého dítěte napíší psacím písmem sami.

FacebookSdílejte

Podívejte se také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější články

Komentáře

  • Zuzana Kašparová on Co je “montessori doma”A také se podívejte na náš webinář na téma svoboda a hranice:-) https://dokazestosam.cz/webinare-new/svoboda-zodpovednost/ Míša W.
  • Zuzana Kašparová on Co je “montessori doma”Milý Vladimíre, pokud byste chtěl využít osobní kontakt - - či skype nebo telefon, Kamila
  • Zuzana Kašparová on Dítě v kuchyniDíky za váš pozitivní komentář a je skvělé, že se na svět umíte dívat očima
  • Vladimír Dědek on Dítě v kuchyniMusím potvrdit, že angažovanost dětí v kuchyni je super. Doma jsem ze dřeva udělal schůdek