Jak se rodí škola pro dospívající. Švédsko 2016


Celkovy pohled

Kolem čtvrté ráno se dívám na hodiny, motám si hlavu pečlivěji do deky, abych si dopřála ještě chvíli tmy. Krátce po šesté hodině zvoní budík, abych si stihla jít zaběhat, než bude snídaně.

IMG_20160727_121041Snídaně je na stole včas – jsem vděčná těm, kteří si dnes vybrali, že snídani připraví. Vybírám si porridge. Kaše je dost, většina z účastníků dává přednost doma pečenému chlebu. Dopolední přednášky jsou fascinující. Přestože o tom, co je nejdůležitější pro vývoj dětí od narození do šesti let, neslyším poprvé, Britta z Dánska a Vikki z výcvikového centra v Anglii mluví tak jasně, že mě znovu uchvátí, jak je to jednoduché a zároveň pravdivé. Dávám si závazek, že budeme stejně srozumitelní, až budeme na začátku školního roku ukazovat tento koncept rodičům nejmladších dětí.

Přednášky přerušila svačina, dospívající z místní školy nám připravili čokoládové kuličky s ovesnými vločkami. Olizuji se až za ušima a jsem plná energie. Oběd je švédský, opět připravený dospívajícími. Dostáváme několik speciálních mís s jídlem pro vegany, vegetariány, bezlepkovou dietu a dietu bez cukru.

Během odpolední přednášky mi není dobře. Téma je zajímavé, ale tíha, se kterou se mi zavírají víčka, je tak silná, že se chvílemi nedokážu soustředit na nic jiného, než jak zůstat rovně sedět s otevřenýma očima.

IMG_20160708_152344Dnes máme druhý seminář. Jsem připravená se svými kopiemi obou textů. Mám otázku k textu, ale úvodní otázka někoho jiného zavede téma jinam. Snažím se přeorientovat a hledám odpověď v textu. Nesměle čtu nahlas, co podle mě souvisí s tématem. Reakce je vlažná. Přemůže mě smutek, že nedokážu rozumět textu tak, jak bych chtěla, a vyjádřit se tak, jak bych chtěla. Zbytek semináře se snažím poslouchat a doufám, že nikdo nevidí, že pláču.

Po semináři jsem čekala na Lesley, která se mnou chtěla mluvit. Ptala se, zda všemu rozumím. Pokusila jsem se vysvětlit, že rozumím více, než kolik jsem schopná vyjádřit. Před večeří jsem napsala část práce, kterou jsme dostali zadanou pro dnešní den. Večeři připravovali jiní spolustudující, moje vděčnost vůči nim byla obrovská, uvařili výborné rizoto.

Přestože trochu pršelo a práce na dnešek jsme dostali více než dost, hned po jídle jsem vyrazila na procházku po první cestě, která odbočuje z hlavní silnice. Potřebuji vyčistit hlavu. První den jsem potkala při ranním běhání soba, od té doby mi děti po telefonu připomínají, že až ho zase potkám, mám ho vyfotit. Chodím vybavená telefonem v pohotovosti, sob nikde. Zdravím se se dvěma Švédy, kteří nevěřícně pozorují z okna, kdo to jde kolem. Směju se na ně, že déšť mi nevadí.

Nejoblíbenější zvířata na farmě 2Vracím se kolem prasat na farmě, která patří místním dospívajícím. Prasata po dešti smrdí více než obvykle a já se ujišťuji, že jsem spíše vegetarián a prasata nejsou základ. Připojuji se ke skupině, která právě přivezla nákup. Je potřeba rychle uvařit večeři, nákup trval dlouho a všichni mají hlad. Pomohla jsem s pečením broskví a úklid obývacího pokoje, který je mým dnešním úkolem, dělám jen zběžně. Mám dobrý pocit, že jsem udělala něco smysluplného a nenásledovala slepě předepsaný rozvrh.

Po večeři několik spolustudujících sedí v obývacím pokoji a čtou literaturu na zítřejší seminář. Prostředí působí útulně, chtěla bych se k nim přidat, ale nejdříve potřebuji sprchu. Mezitím se skupinka téměř rozešla. Nakonec se také pustím do čtení, nacházím místo, kterému nerozumím, a snažím se najít odpověď. Projdu celou knihu, našla jsem jednu krátkou větu. Snažím se přijmout, že jsem udělala maximum, a uléhám, hlavu zabalenou do deky, abych vytvořila aspoň trochu tmy. Je půl dvanácté, venku je stále světlo.

Pokračování brzy ….


 

EU flag-Erasmus+Celý červenec probíhal v Sätile ve Švédsku na škole a farmě Lära för Livet AMI kurz Orientation to Adolescent Studies (pro věkovou skupinu 12 – 18 let). Kurz probíhal ve spolupráci s North American Montessori Teachers’Association (NAMTA). Montessori školy Andílek vyslaly na kurz tři účastnice v rámci projektu Montessori Adolescent Programme Inspiration (MAPI), podpořeného z programu Erasmus+. Tento program je financován z Evropské Unie.

 

 

FacebookSdílejte

Podívejte se také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější články

Komentáře


Zavřít