Jaké to je přejít z montessori školy na gymnázium?


1. Co se Ti nejvíce zamlouvalo na způsobu výuky v montessori školce a škole?

Učitelka mi vždycky dokázala vysvětlit, na co je učivo dobré a k čemu ho budu potřebovat. I cvičení a příklady které jsme dělali, byly ze života.

2. Bylo naopak něco, co Ti nevyhovovalo, co bys změnila?

Nebyla jsem na kompletně Montessori ZŠ, takže se pořádaly různé sportovní soutěže a utkání, na které nás nikdo nikdy nepozval. Ráda sportuji, takže mi docela vadilo, že nám o tom nikdo neříkal. Vím, že v montessori se nemá soutěžit, ale mně připadalo, že by nás sport, třeba v tělocviku, ještě víc “donutil“ spolupracovat a být v jednotě.

3. Když jsi přešla na gymnázium – co jsi vnímala jako největší změnu?

Známky. A taky učitele, kteří dávají nesmyslné příklady a nejsou ochotni nám vysvětlit, na co je nám dobré probírané učivo. První 2 týdny jsem vůbec nevěděla, co mám dělat. Měla jsem zmatek i v těch nejabsurdnějších věcech a měla jsem na spolužáky i rodiče otázky jako:  Mám si nechávat aktovku ve třídě? Mám si každý den nosit všechny učebnice? Ale potom už jsem tyto technické věci pochopila a bylo to v pořádku.

4. Jaký jsi měla pocit – psát najednou písemky, testy? Byla jsi z toho nervózní, bála ses?

Asi to bude znít divně, ale já jsem se vyloženě těšila na to, až dostanu nějakou známku. Nebála jsem se, byla jsem nadšená, a těšila jsem se na první písemku. Samozřejmě, že jsem byla nervózní, ale opět to byli mí rodiče a spolužáci, kteří trpělivě vysvětlovali “co a jak “.

5. Jaké to bylo dostávat své první známky?

Moc si nepamatuji jedničky a dvojky, z těch jsme já i moje rodina měli samozřejmě radost. Ale pamatuji si, že když jsem dostala první trojku, byla jsem v šoku. Byla ze zeměpisu a já se na ní učila asi týden. Šla jsem za profesorkou a snažila jsem se to ještě nějak obrátit ve dvojku. Teď jsem ale pochopila, že někdy dostanu lepší známku, někdy horší, ale záleží hlavně na tom, jaký mám z toho pocit já, a jestli jsem se to naučila. Písemky totiž podle mě rozhodně neprověřují to, jestli jsem se něco naučila.

6. Co učitelé? V čem se lišil montessori učitel oproti učiteli na gymnáziu?

Určitě je to jiné. V Montessori jsem měla od první do páté třídy stejnou učitelku. Teď mám profesorů šestnáct. A ti mají naprosto odlišný přístup. V Montessori byla naše učitelka vlastně jako naše kamarádka. Říkali jsme jí křestním jménem a tykali jsme jí. V páté třídě paní učitelka pozvala celou třídu k ní domů a ještě jsme tam přespávali. Učitelé na gymnáziu se snaží mít autoritu u žáků. U mých spolužáků mají autoritu ti profesoři, co jsou přísní, ti kteří jsou hodní a milí, jsou sice oblíbení, ale většina studentů v jejich hodinách nedává pozor, protože to jsou “ti hodní“.

7. Jaký byl kolektiv a děti? Chovali se odlišně od těch, co jsi poznala na montessori škole?

Ano. Spolužáci na Montessori škole měli (a pořád mají) svůj vlastní názor a nemění ho kvůli nátlaku vrstevníků, nebo proto, aby byli oblíbení. V naší Montessori třídě jsme měli každý jiný názor a přesto jsme kamarádi. Také jsme se bavili každý s každým. Nebyl tam žádný “gang“ populárních lidí. V mé nynější třídě je 30 lidí rozpolcených na “dvojice nejlepších kamarádů“. Samozřejmě taky máme ve třídě “nálepkování“, takže vás hází do jednoho pytle s partou lidí, které vlastně ani neznáte.

8. Jaký předmět Tě nejvíce baví a proč?

Angličtina. Baví mě z velké části kvůli profesorce. Líbí se mi, že s námi dělá hodně projektů, mluví s námi o aktuálních tématech a nedrží se přesných osnov jako někteří jiní učitelé. Navíc máme úžasnou učebnici, se kterou pracujeme. A taky jasně vidím smysl v tom, proč angličtinu studovat. Mám spoustu anglicky mluvících přátel, takže mi angličtina i docela jde.

9. Uvažovala jsi už nad tím, co bys jednou v budoucnu chtěla dělat?

Ano, uvažovala, ale existuje tolik možností, že nevím, kterou si vybrat. Jsem zaměřená na humanitní předměty, takže se určitě nebudu podrobněji zajímat o přírodovědný obor. Tím ho neodsuzuji, ale mě zajímají u přírodovědných předmětů spíše obecná fakta. V poslední době mě zajímá lingvistika angličtiny.

10. Chybí Ti dnes ve škole něco, co bys ráda dělala, ale škola to neumožňuje?

Chtěla bych dělat více kolektivních projektů, neděláme skoro žádné.

11. Co bys řekla rodičům, kteří se bojí přechodu svých děti z montessori na jinou školu?

Dětství je věk, kdy se člověk přirozeně zajímá o svět. Není důvod se bát, protože kdyby vašemu dítěti na jiné škole něco chybělo, zařídí si to. Pomoci mu můžete jedině tak, že s ním budete vytvářet nová řešení.

Autorka: Eleni Gurutidu

Jmenuji se Eleni Gurutidu a je mi 14 let. Ráda sportuji, hraji na kytaru, a jsem fanouškem knih (HarryPotter, Hungergames, Divergent atd.). Mám ráda léto a hudbu. Chodila jsem do Montessori školy Gajodošova a Montessori školky Sluníčko. Nyní studuji na Biskupském gymnáziu v Brně.

FacebookSdílejte

Podívejte se také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější články

Jaké to je přejít z montessori školy na gymnázium?

Rodiče dost často váhají, zda dát dítě do montessori školky, když v jejich blízkosti není žádná montessori základní škola, kde by jejich dítě mohlo pokračovat. Obávají se, že děti nezvládnou přechod z montessori prostředí do běžného vzdělávacího systému. Jak  je to tedy ve skutečnosti, se dozvíte od studentky, která si touto změnou prošla. Více →

„Když jsem to přežil já, přežije to i mé dítě“

Dr. Hughes přednáší o vzdělávání a vývoji mozku na konferencích, univerzitách, školách a v tréninkových centrech po celém světě. Je bývalým presidentem Americké akademie pediatrické neuropsychologie. Momentálně je členem AMI Globální komise pro výzkum a také AMS Výzkumné komise. Vyučuje v londýnském Maria Montessori Institute. Více →

Komentáře

  • Zuzana Kašparová on Co je “montessori doma”A také se podívejte na náš webinář na téma svoboda a hranice:-) https://dokazestosam.cz/webinare-new/svoboda-zodpovednost/ Míša W.
  • Zuzana Kašparová on Co je “montessori doma”Milý Vladimíre, pokud byste chtěl využít osobní kontakt - - či skype nebo telefon, Kamila
  • Zuzana Kašparová on Dítě v kuchyniDíky za váš pozitivní komentář a je skvělé, že se na svět umíte dívat očima
  • Vladimír Dědek on Dítě v kuchyniMusím potvrdit, že angažovanost dětí v kuchyni je super. Doma jsem ze dřeva udělal schůdek