Montessori již od narození!


Prostredi-pro-deti-0-3-002

OD NAROZENÍ DO 8 MĚSÍCŮ

KOMUNIKACE

Připravte klidné, tiché prostředí, abyste si mohli s dítětem povídat.

Zajistěte, aby lidský hlas byl zvuk, který vaše dítě slyší nejčastěji. Omezte tedy zvuk televize a zvuky v pozadí přicházející z rádií, počítačů a telefonů.  

Nadchněte své dítě pro jazyk – mluvte na něj a poslouchejte jeho odpovědi.

Při běžných každodenních činnostech mluvte na své malé miminko o věcech, které děláte. Hovořte jasně a přímo k němu. To mu pomůže spojit si jazyk s tím, co každý den zažívá.

Když dítě uvidí, jak pohybujete rty, abyste vytvořili zvuky a slova, ulehčí mu to práci, která v tuto dobu u něj probíhá, když si připravuje svá líčka, rty, pusu a krk, aby mohlo tvořit zvuky, které slyší.

Povídejte si se svým žvatlajícím miminkem. Odpovídejte, jako kdyby skutečně právě mluvilo s vámi. Když budete poslouchat a reagovat na jeho zvuky, budete tímto způsobem miminku ukazovat, jak probíhá běžná konverzace a  zároveň jej tak budete pobízet, aby procvičovalo vydávání zvuků.

Když rodiče na žvatlání nereagují, miminka se postupně o komunikaci přestanou snažit.

Najděte si na povídání čas

Najít si čas na povídání se svým miminkem a na naslouchání jeho odpovědím nevyžaduje příliš práce. Se svým miminkem trávíte větší část dne a vše, co musíte udělat, je prostě jen popisovat věci, které zrovna děláte, jako je například oblékání, příprava jídla pro miminko nebo nakupování v supermarketu. Když toto zabudujete do vašeho vztahu s dítětem, zjistíte, že skutečně žádný čas navíc potřebovat nebudete. Chce to jen o trošku více snahy.

POHYB

NÍZKÁ POSTELBlog-Pic-6

Dítě se může volně pohybovat hned poté, co se probudí.

Postel na zemi vytvořená z jednoduché matrace nebo futonu poskytuje místo, kde vaše dítě uvidí svět bez omezení, která vytvářejí laťky v postýlce.

Když během prvních třech let spí dítě na posteli na zemi, může se volně pohybovat, vstát a uložit se ke spánku přesně v ten okamžik, kdy mu to napoví jeho přirozený rytmus. Umístěte několik hraček a knížek na nízké police v dětském pokoji, tak aby k nim vaše dítě mělo samo přístup. Ujistěte se, že pokoj je bezpečný. Zajistěte elektrické zásuvky, zabezpečte elektrickou lampu a šňůry od závěsů a do pokoje umístěte jen stabilní police a nábytek, který děti nemohou shodit.

Nadchněte své dítě pro postel a ukažte mu spojitost mezi touto postelí a jeho spánkem.

Kdykoliv uvidíte, že je dítě ospalé nebo nastane čas na spaní, položte dítě na postel na zemi, aby si ji začalo spojovat s místem na spaní.

Pokuste se dítě neuspávat houpáním v houpacím křesílku, kočárku nebo na klíně, protože to podporuje závislost na houpání, které se pak stává jediným způsobem uspávání.

Jakmile je dítě vyspané, nechte jej vylézt z této postele a hrát si s výběrem hraček a knih ve svém pokoji. To mu dá pocit, že samo rozhoduje, kdy bude spát, a vytvoří si návyky na uložení se ke spaní, jakmile bude unavené, a zabavení  se po probuzení.

Když je dítě upoutáno v postýlce, kde si nemá s čím hrát, jediné co mu po probuzení zbývá, je křičet, aby někdo přišel a vysvobodil jej.

Dopřejte dítěti čas, aby si vytvořilo spací návyky.

Nemyslete si, že jen proto, že jste se rozhodli, že je čas na spaní, vaše dítě ve své nízké posteli okamžitě usne. Zpočátku může plakat a dokonce i někdy z postele vylézt než usne. Ale pokud budete ve svém přístupu ke spaní soustavní a ukážete dítěti, že postel na zemi je místo, kde dítě spinká, a pokud ještě není na spaní připraveno, může si hrát se svými hračkami, uvidíte, že se postupně začne ukládat ke spánku, když bude unavené, a vstane a bude si nadšeně hrát, jakmile se dostatečně vyspí.

MATRACE

PRO AKTIVNÍ ČINNOSTIObrázek3

Místo na hraní, které umožní dítěti volný pohyb.  

Umístěte nízkou matraci pro aktivity na zemi na každém místě, kde dítě tráví čas. Tato podložka by neměla být barevná a vzorovaná, ale měla by mít spíše neutrální barvu. Toto umožní dítěti jasněji vidět věci, které na podložku umístíte.

Jak matraci používat

Někdy můžete jednoduše položit své dítě na záda, aby si mohlo kopat nožkama, ale nezapomínejte jej každý den na nějaký čas pokládat i na bříško. Na bříšku se začne vzpřimovat a tím bude posilovat horní část těla.

Cvičení dělá mistry

Nechte dítě procvičovat tyto pohyby vždy alespoň deset minut nebo do té doby než vám řekne, že už bylo aktivní dost. Pozorujte jeho pohyby a dejte mu čas, aby vyvinulo nějaké úsilí, než ho zvednete nebo otočíte.

NÍZKÉ ZRCADLO

Obrázek2Umožní dítěti vidět, jak se pohybuje.

Vedle podložky pro pohyb umístěte dlouhé nízké zrcadlo, tak aby se dítě mohlo do zrcadla dívat a vidělo výsledky svého úsilí, když procvičuje nové pohyby. Když dítě uvidí, kam jeho úsilí vede, dodá mu to důvěru ve své tělo a odvahu zkoušet nové věci.

Jak zrcadlo používat

Mluvte s ním o pohybech, které vykonává, a popisujte úsilí, které do činnosti vkládá. Podněcujte jej, ať se do zrcadla dívá, aby si začalo všímat, že v zrcadle se někdo hýbe. Postupně si začne uvědomovat, že ten malý človíček, který se hýbe, je ono samotné!

Dopřejte dítěti čas

Nechte si dítě hrát před zrcadlem tak dlouho, jak se mu to líbí. Nevyrušujte jej tím, že jej zvednete.

ZÁVĚSNÉ MOBILY

Podpoří  pohyb

Pověste závěsné mobily lehce mimo dosah miminka, abyste mu poskytli cvičení na zaostření a sledování předmětů očima. Nejprve by tyto mobily měly být černobílé, protože miminko nejdříve vidí jen kontrast.

Jakmile začne dítě ztrácet zájem o černobílé mobily, můžete nabídnout něco v pastelových barvách. Vyberte si pro mobily prvky, které se přirozeně vznáší na proudech vzduchu, jako například vážky, horkovzdušné balóny a kolibříci, ne pozemské tvory jako kočky, psi nebo hospodářská zvířata.

Jak miminko roste, povzbuzujte jej, aby zkoušelo natáhnout ruku a chytit chrastítko, zvoneček nebo hračku visící v jeho dosahu na pružné gumě. Bude nadšeno, když předmět, kterým se mu povede pohnout, vydá zvuk.

Nadchněte své dítě pro mobilyJJProduct001

Dítě položte pod mobil tak, aby jej vidělo a mělo možnost na něj dosáhnout, kdykoliv se o to pokusí a vyvine velké úsilí. Pozorujte jej a ujistěte se, že je schopno na mobil zaměřit svou pozornost. V prvních týdnech se dítě nedokáže zaměřit na věci, které jsou od něj příliš vzdálené.

Poskytněte dítěti čas, na aktivity se závěsným mobilem.

Ujistěte se, že každý den věnujete čas tomu, aby vaše dítě mohlo mobil sledovat. Dítě se po chvíli začne usilovně snažit na mobil dosáhnout.

Zdroj:  překlad z www.aidtolife.org.

FacebookSdílejte

Podívejte se také

2 komentářů k “Montessori již od narození!

  1. Hana -

    Dobry den, chtela bych se zeptat, jestli je mozne zacit s mobily u 3 mesicniho mininka? Objevila jsem Vasi stranku a montesori metodu az ted. Moc diky za zajimave informace :)
    Dekuji

    1. Soňa Havlíčková -

      Dobrý den,
      ano určitě ideální bude, když si stáhnete naše ukázkové video z Online kurzu, tak najdete přesně informace pro Váš věk – zde: http://www.dokazestosam.cz/ a pokud Vás video zaujme můžete si doobjednat jednotlivá videa z kurzu nebo kurz celý včetně bonusů a materiálů. Do konce června je navíc sleva na kurz 900 Kč.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější články

Komentáře


Zavřít