Můj první týden ve Švédsku


IMG_20160717_185620

Můj první týden ve Švédsku, kde jsme také díky projektu MAPI – Montessori Adolescent Programme Inspiration – Erasmus project of Montessori školy Andílek, je zdárně za mnou a já se sebe sama ptám, kde bych měla začít.

Do Švédska na farmu jsem dojela 2. 7. 2016 spolu s Táňou o den dříve. Na farmě na nás nikdo nečekal, takže pro všechny bylo velké překvapení, co tu dělají ty dvě Češky. Jenny, která spoluzaložila školu i farmu, jim o nás zapomněla říct :-). Tak jsme se šly projít a daly jsme jim čas na to, aby popřemýšleli, co s námi.

Ubytovali nás v malých pokojíčcích, každá jsme musely do jiného pokoje, abychom mluvily co nejvíc anglicky.

 

 

Další den pomalu začali přijíždět další a další účastníci a večer jsme se všichni sešli u večeře. Na stole měl každý ubrousek se svým jménem, a tak jsme se pomalu začali seznamovat. Večer jsme ještě šli do školy a měli naši první přednášku a taky jsme se blíž seznámili s programem na první týden.

Na snídani jsme měli bochánky = bulky, které nám upekli místní studenti, a taky nám rovnou řekli, že to je naposledy, co je dělají, protože od dalšího dne si snídani a večeři chystáme sami. Taky jsme se dozvěděli, co všechno máme na starosti (úklidy místností, kuchyně, záchodu, vaření, nákupy, vynášení odpadků, poklízení zvířat) a že si musíme udělat plán, co kdo a kdy bude dělat. Vše je jen na nás a pokud chceme jíst a žít jako lidi, tak se musíme jako skupina domluvit.

První týden ve škole byl náročný, spousta nových informací a spousta nové práce a mně připadalo, že jsem ve škole seděla 24 hodin denně. Většinou jsem počítač zavírala pozdě v noci, protože jsme si na další den měli číst nějaké nové články. Angličtina se mi honila hlavou, a tak jsem večer nemohla spát. Ve škole jsme začínali o půl deváté a vždy ráno jsme měli tak tři přednášky. Ve dvanáct hodin jsme měli oběd a v jednu už jsme zase seděli u počítače a měli přednášku nebo seminář. Ty většinou končily kolem páté a pak následovalo učení, psaní deníku a nebo čtení knížky. A samozřejmě někdo musel navařit, uklidit nebo poklidit. Takže práce nikdy nekončila.

 

Víkend byl taky náročný, protože jsme měli napsat esej o tom, co všechno jsme v prvním týdnu slyšeli a jak to využijeme při práci na druhém stupni. To znamená vysvětlit téměř vše, co Marie Montessori za čtyřicet let napsala.

Jinak komunita lidí, která se tu sešla, je příjemná a každý se snaží co nejvíc přispět a zapojit se do každodenního života. Žít život v malinkatém pokoji se čtyřmi dospělými není jednoduché, ale jak nám říkali na začátku, pokoj a hlavně postel je tu jen na to, abychom do ní šli spát.

Počasí nám v první týdnu přálo, přeháňky byly krátké, a tak jsem zmokla jenom jednou. Jinak je tady krásná příroda a musím říct, že těm dětem závidím, že tady tráví tolik času. Nepotřebují civilizaci, obchody, internet. Mají tady všechno, co jen potřebují. Jeden druhého, přírodu, ticho.

 

 


 

EU flag-Erasmus+Celý červenec probíhal v Sätile ve Švédsku na škole a farmě Lära för Livet AMI kurz Orientation to Adolescent Studies (pro věkovou skupinu 12 – 18 let). Kurz probíhal ve spolupráci s North American Montessori Teachers’Association (NAMTA). Montessori školy Andílek vyslaly na kurz tři účastnice v rámci projektu Montessori Adolescent Programme Inspiration (MAPI), podpořeného z programu Erasmus+. Tento program je financován z Evropské Unie.

 

FacebookSdílejte

Podívejte se také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější články

Komentáře


Zavřít