Procházka dětstvím ve švédské Montessori škole Lara for Livet


14081415_1212767252088002_122688679_n

 

Jelikož nám dospělým, kteří jsme vyrůstali v klasickém školním systému, nebylo montessori vzdělání dopřáno, velmi jsem ocenila zajímavou aktivitu na kurzu‚ Orientation to Adolescent studies‘, na které jsme si alespoň na zkoušku prožili celé dětství v Montessori prostředí formou ‚Silent Journey‘ – tichou cestou. Pokud máte ve vaší škole Montessori připravené prostředí, vřele doporučuji podobnou zkušenost připravit pro vaše pedagogy nebo rodiče vašich žáků, hodinová procházka dětstvím je v mnohém přínosnější, než spousta slov a pouček.

My jsme toto cvičení, spolu s ostatními účastníky kurzu, absolvovali v Montessori škole Lara for Livet ve švédském Varbergu. Prošli jsme si všemi připravenými prostředími ve škole. Bylo třeba respektovat pouze dvě podmínky. Zaprvé: nesměli jsme si s sebou nic vzít, a zadruhé: nesměli jsme mluvit. Účelem bylo prožít si vývoj dítěte emocemi, pobýt si ve třídách i v okolí školy dle libosti a zapojit se do aktivit, které přitáhly naši pozornost – zrovna tak, jak to zde mají děti.

Během hodiny si pomaličku procházím pečlivě připravená prostředí tak, jak jdou vývojově za sebou. Po chvilce mi pravidlo nemluvit zprostředkuje silný prožitek. V tichu se mi ostatní smysly zostří a nepřítomnost kabelky nebo mobilního telefonu mi dodávají klid se ponořit do aktivit bez vyrušení.

Brankou procházím do prostor třídy pro věk 0 – 3, přezouvám se na malinkaté židličce, což mi pomáhá si uvědomit, jak malý člověk sem přichází. Pozoruji vyrovnané tácky s aktivitami praktického života, všechny ty skleněné vázičky, kovové trychtýřky, malované džbánky, lopatka a smetáček, všechno ve velikosti do malé dětské ručky. Batolata to tu musí milovat! Nemusí si tu jen hrát ‚jako máma‘, stávají se tvůrci svého bytí.

14054798_1212767348754659_1264799313_n

 

V prostředí 3 – 6 nacházím známé pomůcky – hmatové destičky, trinomickou krychli, růžovou věž… spousta let praxe na této nádherné škole dokázaly vychytat i ty nejmenší detaily v uspořádání třídy.

Přecházím do tříd 6 – 9, kde se nachází celá ta uchvacující kosmická výchova, je zde spousta příležitostí k bádání. Nevšímám si času a začítám se do knížky z geologie, která mě nalákala poutavými pomůckami. Ve třídě 9 – 12, kde se prostředí posouvá k větší abstrakcí žáků, přelétnu očima útulnou třídu s rozsáhlou knihovnou a uvelebuji se u hudební výchovy.

 

Během své tiché cesty lituji, že ta svá školní léta nemohu znovu prožít tady. Vzpomínám na ty stovky promarněných hodin, které jsem ve třídě trávila koukáním z okna, myšlenkami na volný čas, nebo hraním piškvorek pod lavicí.

Pokud na vaší škole také budujete program pro druhý stupeň ZŠ, pomocí této aktivity pomůžete pedagogům uvědomit si, jak silnými lidskými osobnostmi jsou jejich žáci. V tichu si učitelé projdou celý vývoj dítěte od batolete po školáka. Na konci této cesty si mohou představit žáka, který v této škole prožil celých 11 let respektu, porozumění a osamostatňování. Osobnost, která je připravena vstoupit do programu ‚na statku‘.

 

FacebookSdílejte

Podívejte se také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější články

Komentáře


Zavřít