Psaní začíná v kuchyni


jak je to vlastně s tou grafomotorikou?

Znáte ty chvíle, kdy byste nejraději hodili písanku do koše? Kdy Váš prvňáček rozzuřeně ječí, že tu stránku se slabikami ma, me, mi, mu nebude psát? Atmosféra houstne, vy na takové scény nemáte ani náladu, ani síly. Stojíte u stolu, prstem ukazujete na otevřenou písanku a s důrazem v hlase říkáte: “Tu stránku musíš napsat, je to domácí úkol! Tak si sedni a piš!” Protáhlý obličej Vašeho dítěte s rázným dosednutím na židli, jasně dokazuje, že psaní není zrovna oblíbená činnost.

A když se tato situace opakuje pětkrát týdně, tak už toho máte fakt dost. Je to tak? Začínáte váhat, zda jste dobrý rodič, kde se stala chyba a v čem je zakopaný pes. Proč to moje dítě, jindy docela pohodové, nesnáší psaní?

Důvodů může být opravdu mnoho, od toho že dítě nemá správný úchop, přes ztuhlé zápěstí, či velký přítlak na psací náčiní k nechuti cpát do jednoho řádku pětkrát to samé písmenko. Zjistit v čem je problém se dá snadno a najít řešení obvykle také. Tedy, tak to vidím já ze své praxe v naší poradně. Ale víte, co? Pojďme se podívat, jak takovému vzteku ze psaní a dramatickým chvílím u písanky předejít.

A kvůli motorice jsem Vás přivedla také do kuchyně, když tvrdím, že psaní začíná v kuchyni. V koupelně, kuchyni, pokoji, obecně v domácnosti, je mnoho příležitostí k rozvoji motoriky. Je to tak? Co myslíte? Jen když si vezmete například večeři. Prostřít stůl, nachystat prostírání, talířky, příbory a hrnečky. A potom nastává ta chvíle, kdy děti omyjí zeleninu, nastrouhají mrkvičku do salátu, nakrájí pečivo a vše donesou na stůl. Tím, že dětem dáte příležitost tyto činnosti provádět, tím jim umožníte zdokonalit si motoriku a připravit se na psaní. A co víc, dodáte jim pocit důvěry ve své schopnosti a podpoříte jejich samostatnost. To, že paprika bude nakrájená jinak, než jste zvyklí, je v tu chvíli úplně jedno. Děti tímto získají mnohem více, než speciálními a často drahými hračkami pro rozvoj jemné motoriky. Vždyť v domácnosti je tolik možností! Seberte odvahu a nechte děti uklízet, vařit, péci, prát a možná si vyšetříte čas na knihu, kterou si chcete přečíst.

A teď jedna otázečka. Tušíte, co je nejčastější příčinou špatného úchopu tužky? Ráda Vám odpovím. Nedostatečně rozvinutá motorika ruky, prstů, jejich koordinace, celková pohyblivost a neobratnost. Pokud ve chvíli, kdy má dítě problém s úchopem, řešíme pouze, jak správně “nastavit” prsty a položit do nich pastelku, tak se dítě nikam neposune. Dítě pro změnu špatného návyku potřebuje širokou paletu motorických hříček a činností, při kterých si procvičí pohyby, se kterými se často nesetká. K tomu je vhodné využít drobné předměty, víčka, míčky, stuhy, vlnu apod. Tím rozvíjíte celkovou pohyblivost ruky a prstů a navodíte takové postavení, které je potřebné pro správný úchop. Mnoho učitelů a rodičů, v dobré víře, uplatňuje ten postup, že dítě upozorňují na nesprávné držení a upravují mu postavení prstů. Neříkám, že se takto v určité míře nemá reagovat, ale zmíněná cesta málokdy přinese změnu. Spíše se u dítěte prohlubuje nechuť ke psaní, protože se neustále poukazuje na to, co dělá špatně. Je vhodnější komentovat chvíle, kdy dítě tužku drží správně a dovolit mu prožít radost a úspěch.

S oblastí motoriky je spojená ještě jedna důležitá schopnost, a to je koordinace ruky a zraku, tzv. vizuomotorika. Pokud dítě nesleduje ruku, nekontroluje její pohyb, tak bude těžko zvládat psaní. Je to jako byste nalévali mléko do hrnečku a nedívali se, kde stojí hrneček. Cvičení tohoto typu jsou proto v oblasti přípravy na psaní nezbytná.

Teď bych se ráda přesunula ke smyslům a vnímání vlastního těla. Víte, jak to souvisí se psaním? Určitě dobře tušíte, že půjde o orientaci na vlastním těle a posléze i v prostoru.

Oblastí, které spadají do grafomotoriky je hodně.

Příprava na psaní může být radostí, když víte, jak na to. Věřím, že tento článek přispěje k větší pohodě v přípravě Vašich dětí na psaní. Tyto zásady tvoří stavební kameny než se dítě ponoří do grafomotorických cvičení. Je to fáze, kdy se automatizují určité pohybové vzorce, které dítě potřebuje zvládnout, než do ruky chytí pastelku.

Milada Smutná – zakladatelka Institutu praktické pedagogiky http://www.praktickapedagogika.cz.

Co Milada ještě všechno dělá a načerpat praktické rady můžete také na jejích stránkách: http://www.abecedaprvnaka.cz

Na toto téma nám Milada přichystala workshop a to 14. března od 18h. Dostaneme i spoustu praktických tipů a rad a něco si vyzkoušíme na vlastní kůži. Budeme se tedy na vás těšit u nás Na sekyrce 2.

registrace a vstupenky můžete zakoupit zde: http://www.zijememontessori.cz/kategorie-produktu/besedy/

těším se na Vás Hanka

(hanka@zijememontessori.cz)

FacebookSdílejte

Podívejte se také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější články

Komentáře

  • Zuzana Kašparová on Co je “montessori doma”A také se podívejte na náš webinář na téma svoboda a hranice:-) https://dokazestosam.cz/webinare-new/svoboda-zodpovednost/ Míša W.
  • Zuzana Kašparová on Co je “montessori doma”Milý Vladimíre, pokud byste chtěl využít osobní kontakt - - či skype nebo telefon, Kamila
  • Zuzana Kašparová on Dítě v kuchyniDíky za váš pozitivní komentář a je skvělé, že se na svět umíte dívat očima
  • Vladimír Dědek on Dítě v kuchyniMusím potvrdit, že angažovanost dětí v kuchyni je super. Doma jsem ze dřeva udělal schůdek