Návrat do Švédska


img_20161029_084324

Přišel říjen a s ním i návrat do Švédska. Uvnitř mě bylo velké napětí a byla jsem plná očekávání, jak každý svým způsobem aplikoval znalosti z kurzu, který jsme prožili v létě na farmě ve Švédsku.

Srdce se mi svíralo do té doby, než jsem uviděla první známou tvář. Pak jsem se začala třást po celém těle, ale jakmile jsme začali mluvit, všechen strach opadl a já se najednou cítila v bezpečí, protože jsem věděla, že vlastně ty lidi kolem sebe znám a že mi nejsou cizí. Najednou jsem cítila úlevu a měla jsem radost, že všechny vidím a i na ostatních jsem viděla, že jsou rádi, že jsou tady.

První přednáška nás uvedla do toho, že budeme prezentovat, co se nám povedlo a nepovedlo za první dva měsíce v budování programu pro dospívající. Jaké nástrahy jsme museli překonat a co očekáváme a chceme dělat dál. Jak jsem tak všechny poslouchala, najednou mi do sebe začalo zapadat spoustu věcí, o kterých jsme se bavili na farmě v létě.  Najednou jsem jasněji viděla vidinu farmy a jak vlastně jedině v prostředí, které není škola, dítě nachází jiný svět, jiné prostředí, volnost, nezávislost na dospělém a že se začne spoléhat samo na sebe.

V malých skupinách jsme si prezentovali, jakým způsobem jsme za poslední dva měsíce využili znalosti nabyté z letního kurzu, jaké krátkodobé cíle jsme již dosáhli a jaké dlouhodobé na nás teprve čekají. Krok po kroku začínáme s něčím novým, něčím čemu věříme. Krok za krokem chceme pro naše dospívající, aby správně pochopili svět kolem nás, aby se stali nezávislými, svobodnými dospělými a aby hlavně věřili sami sobě. Malými krůčky vytváříme program, jak ho viděla Maria Montessori. Nikdo netvrdí, že je to jednoduchá práce, protože v dnešní uspěchané době není jednoduché se umět zastavit. Vrátit v čase se nemůžeme, ale umožnit dětem vyrůstat s přírodou, v harmonii, bez zbytečných (v dnešní době pro někoho tak potřebných) moderních prostředků je základním pochopením přírody a vnitřní rovnováhy člověka.

img_20161028_132032Jeden z příkladů, který řekl jeden z účastníků a mě zaujal. Mladí dospívající jsou jako langusta. Když se langusta narodí, tak je její skořápka měkká a zranitelná. Tak i mladí dospívající je zranitelný než si vybuduje svoji „skořápku“. Dostali se do nové etapy svého života, kdy začínají poznávat sami sebe, své tělo a vnitřní hlasy, hledají své místo ve společnosti. Začínají si vytvářet, jako ta langusta, svoji pevnou schránku a naším úkolem je jim pomoci, ochránit je, podpořit je, povzbudit, aby si v životě uvědomili své místo. Musíme být opatrní, aby dokázali být sami sebou a aby byli sami se sebou spokojeni, aby se dokázali ocenit, obrnit. Vědět co chtějí a stali se nezávislými. Proto je důležité děti pozorovat a snažit se jim porozumět z různých stránek jejich života – škola, rodina, přátele, prostředí, zdraví.

Poslední den jsme zakončili ceremoniálem, kdy jsme dostali certifikát o úspěšném ukončení AMI Montessori Orientation Programme to Adolescet Studies (12 – 18) in cooperation with NAMTA. Tím ale naše cesta nekončí, ale teprve začíná. Krok za krokem.

 


Renata Špalková, Táňa Kadlecová a Helena Matoušková – se účastnily kurzu za podpory Montessori Institutu Prague v rámci projektu Montessori Adolescent Programme Inspiration (MAPI), podpořeného z programu Erasmus+. Tento program je financován z Evropské Unie.

 

FacebookSdílejte

Podívejte se také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější články

Komentáře


Zavřít